آيا ميدانيد رفتار شما بر افرادي تأثير ميگذارد كه شما ممكن است هرگز نبينيد و نحوهي برخوردي كه با شما ميشود به رفتار مسافران قبلي بستگي دارد؟ در ادامه با كجارو همراه باشيد تا با آداب معاشرت در سفر بيشتر آشنا شويد.
اگر از آنا ميوسون متخصص آداب معاشرت، درباره جايگاه مردم استراليا در رابطه با مفاهيم رفتاري از مد افتاده بپرسيد با پاسخ بسيار جالبي مواجه مي شويد. او مي گويد: ما در يك فهرست ۱۰ نفره در جايگاه چهارم هستيم. اگرچه، با در نظر گرفتن اعتبار خطوط هوايي تا رتبه منفي پنج هم نزول ميكنيم. به عنوان ناشر كتاب رازهاي معاشرت و بنيانگذار شركت رفتار خوب (goodmanners.com.au)، ميوسون به طور طبيعي به آداب معاشرت اهميت ميدهد.
اگر با هر مسافري صحبت كنيد خيلي طول نميكشد كه متوجه شكايتهايش از مسائل معاشرتي ميشويد. هر چيزي مثل مسافر كناري شما كه در حل بازي كردن با تلفن همراهش با صداي بالا است يا مسافري كه تقريبا همهي خوراكيهاي لذيذ را از بوفه به ظرف خود منتقل كرده است.
ميوسون ميگويد:
ما پيش از اين كه از ديگران شاكي باشيم بايد رفتار خودمان را بسنجيم، چرا كه رفتار ما به محيطي كه در آن زندگي ميكنيم بسيار كمك ميكند.
رفتار خوب ميتواند در هر شرايطي تغيير ايجاد كند. معمولأ وقتي شما به جايي مسافرت ميكنيد، نحوهي برخوردي كه با شما ميشود به رفتار مسافران قبلي بستگي دارد. رفتار شما بر افرادي تأثير ميگذارد كه شما ممكن است هرگز نبينيد. با در نظر داشتن اين موضوع، ما از ميوسن ميخواهيم كه در تعريف قوانين مهم معاشرتي در قرن ۲۱ به ما كمك كند. در همهي توصيههاي او از قبيل قوانين پوششي تا رفتار مناسب در هتل يك مفهوم مشترك وجود دارد و آن هم احترام است.
او همچنين ميگويد:
به همقطارهاي خود و فرهنگ جديدي كه مشاهده ميكنيد احترام بگذاريد و هميشه در نظر داشته باشيد كه رفتار شما بر ديگران تأثير ميگذارد.
پيش از ترك خانه
قانون اول: شلواركهايتان را با خود نبريد
معرفي قانون محدوديت پوششي براي مسافرن توسط شركت هواپيمايي كوانتس مشاجرتهاي زيادي برانگيخت؛ اما ميوسن معتقد است كه اين مسئله خيلي به طول نميانجامد. او شديداً بر اين باور است كه مردم بايد سعي كنند تا همانطور كه براي رفتن به يك اداره لباس ميپوشند در هواپيما نيز لباسهاي مناسب بپوشند.
يك قانون محدوديت پوششي روي بليط به راحتي نميتواند يك سفر رضايتبخش ايجاد كند. مسافران به اين فكر ميكنند كه چگونه ميشود با كمترين تلاش اين قانون را دور زد؟ اين مسئله خودش منجر به وقوع جرائم زيادي ميشود. من خودم از كفشهاي مناسب، شلوارهاي بلند و تيشرتهاي بلند و يقهدار استفاده ميكنم. آستين ركابيها چندش آورند. اصلأ قابل قبول نيست كه با لباس خواب يا گرمكن در هواپيما حاضر شويم. اين قانون بعد از رسيدن به مقصد هم صدق ميكند. لباسي كه در محله خود ميپوشيد ممكن است در جاي ديگري مناسب نباشد. مثلأ شلواركهاي كوتاه تنها مناسب ساحل هستند. آنها را در خانه باقي بگذاريد.
در فرودگاه
قانون دوم: عصبي و مردد نشويد
در صف ايستادنهاي زيادي، از ثبت بليط تا كنترلهاي امنيتي، در مسافرت وجود دارد. از اين زمان براي آماده شدن براي كارهاي بعدي استفاده كنيد. ميوسن درباره اين مورد ميگويد:
افرادي كه به كانتر ميرسند و با پاسپورت و كارت پرواز خود بازي ميكنند آزاردهندهاند.
وقتي در صف كترل امنيتي منتظريد، ميتوانيد كمربند خود را باز كنيد، سكههايتان را از جيبتان در بياوريد، بطري آبتان را بنوشيد يا زيپ لپتاپ خود را باز كنيد. با اين كار شرايط براي خودتان و ديگران آسانتر ميشود.
قانون سوم: ابروهاي خود را بر نداريد
هر كس به طوري در مسير مسافرت وقتش را ميگذراند. عدهاي مطالعه ميكنند، برخي ايميلشان را چك ميكنند يا به مرتب كردن خودشان ميپردازند. ناظران مخفي مسافران تقريبا همه نوع كاري از كوتاه كردن ناخن پا، تا برداشتن ابرو و حتي تركاندن جوش صورت توسط مسافران مشاهده كردهاند. ما حتي اين رفتارها را در هنگام پرواز نيز مشاهده كردهايم.
ميوسن ميگويد:
بسيار چندشآور است. من در يك سفر در هواپيما كنار خانمي نشسته بودم و او داشت ناخنهايش را لاك ميزد تا اين كه مهماندار به او گفت كه لاك اشتعالزا است و استفاده از آن در هواپيما ممنوع است. اگر معمولا كاري را در خلوت يا حمام خانه انجام ميدهيد، آن را در يك جاي عمومي انجام ندهيد.
قانون چهارم: نوبت را رعايت كنيد
رعايت نكردن نوبت چه در صف كنترل، چه در هنگام سوار شدن كاملاً ممنوع است. اين امر در هنگام انتظار براي تحويل گرفتن چمدان هم صدق ميكند. خوشرفتاري در هنگام برداشتن وسايل از ريل حمل كيف بسيار مهم است. ميوسن ميگويد: اگر همه ما تنها يك قدم به عقب برداريم همه ميتوانند به راحتي وسايلشان را ببينند. زماني كه من كيفم را برميدارم آن را به عقبوجلو تكان ميدهم تا اطرافيانم به ناچار پراكنده شوند. او با لبخند ميگويد:
من آنها را هل نميدهم بلكه به آنها ياد ميدهم كه چگونه مسافران بهتري باشند.
در هواپيما
قانون پنجم: سلام كنيد
انسانها در فضاهاي بسته احساس راحتي نميكنند. در هواپيما افراد به سختي يكديگر را ميشناسند و طبق گفته ميوسن رعايت آداب معاشرت كاهش مييابد. به گفتهي ميوسن سلام كردن حداقل مراوده اجتماعي است كه ادب فرد را نشان ميدهد. سلام كردن به مسافر كناري، به او ثابت ميكند كه كسي كه ميخواهد ساعتها كنار او بنشيند، فردي منطقي است. به همين دليل، ميوسن به افرادي كه با كودكان خود مسافرت ميكنند توصيه ميكند كه وقتي ميخواهند قوانيني از قبيل لگد نزدن به صندلي جلو يا بازي نكردن با سيني صندلي را به آنها متذكر شوند، طوري بگويند كه اطرافيانشان بشنوند.
ميوسن ميگويد:
اگر مردم بدانند كه شما به رفتار فرزندانتان نظارت ميكنيد خيالشان راحت ميشود و ديگر تمام وقتشان را نگران بدرفتاري كودكان شما نخواهند كرد. سفر، خودش به اندازهي كافي استرسآور است، بياييد آن را براي همه راحتتر كنيم.
قانون ششم: خواباندن صندلي
چيزهاي كمي هستند كه آدم را به سرعت عصبي ميكنند، اما ميوسن معتقد است اين يكي ساده است. او ميگويد صندليتان را نخوابانيد مگراينكه پروازتان بيشتر از سه ساعت باشد. اگر پروازتان طولاني است ميتوانيد صندليتان را بخوابانيد، اما اين كار را بعداز سرو نوشيدني انجام دهيد. در ضمن هميشه اين كار را به آرامي انجام دهيد.
قانون هفتم: به كارتان بينديشيد
بعضي از مسافران تلويزيون تماشا ميكنند، عدهاي كار ميكنند و بقيه به مطالعه يا بازي ميپردازند. شما هر كاري ميخواهيد انجام بدهيد ابتدا به اين توجه داشته باشيد كه در يك مكان عمومي هستيد.
در مسير
قانون هشتم: به درستي انعام بدهيد
عدهاي از مردم استراليا هنوز با برخي ريزه كاريهاي انعام دادن در كشورهاي مختلف دنيا مشكل دارند. اما ميوسن ميگويد:
اين مسئله بسيار ساده است. رسوم رايج در كشور مقصد را ياد بگيريد. در آمريكا مقدار استاندارد انعام ۱۷٪ است، اما بخاطر داشته باشيد كه اين افراد تنها ساعتي ۷دلار حقوق ميگيرند.
انعام دادن شكلهاي مختلفي دارد، مثل پول كنار گذاشتن براي خدمهاي كه به خوبي به شما خدمترساني كردهاند يا قرار دادن اسكناس در دست درباني كه براي شما تاكسي گرفته است. ميوسن ميگويد: افرادي را كه هرگز ملاقات نخواهيد كرد فراموش نكنيد.
بسيار پسنديده است كه براي خدمهي اتاق مبلغي بهعنوان انعام درون يك پاكت كنار تلويزيون قرار دهيد.
قانون نهم: آرام و كم سروصدا باشيد
خيلي از ما حس لم دادن در يك هتل خارجي بعد از خستگي پرواز و انتظار براي اثر كردن قرص خواب را تجربه كردهايم. بسياري از ما، همچنين، حس بد بيدار شدن از صداي كوبيده شدن در توسط مسافري كه زود رسيده را نيز تجربه كردهايم. ميوسن ميگويد:
اين شما هستيد كه هتل را زود ترك ميكنيد، نه بقيه. بله، احتمالأ در حال جمع كردن وسايلتان هستيد، ولي باز هم ميتوانيد در را آهسته ببنديد.
همين موضوع دربارهي افراد پرسروصدا نيز صدق ميكند. بلند صحبت كردن در راهرو هتل باعث بيدار شدن افراد زيادي ميشود. طبق گفتهي ميوسن، آرام رفتار كردن در زماني كه كارها درست پيش نميروند بسيار مهم است. چيزهاي كمي مثل وقتي كه يكي از ساكنان اتاق مجاورتا در حال خواندن ليست شكاياتش از شما است ميتواند سفرتان را خراب كند. ميوسن تأكيد ميكند:
مشكلاتتان را براي خودتان نگه داريد. بين آرام بيان كردن مشكلاتتان با همسفرهايتان و فرياد زدن هنگام توضيح تفاوت زيادي وجود دارد. هيچكس مشتاق شنيدن مشكلات ما نيست.
قانون دهم: يك جهانگرد واقعي باشيد
مسافرت كردن پر از چالش است. اوضاع از كنترل خارج ميشود و افراد كارها را متفاوت از آنجه انتظار داريم انجام ميدهند.
خوشرفتاري بخش مهمي از يك مسافر خوب بودن است. مشتاق يادگرفتن چيزهاي جديد باشيد. اگر خوراكي مورد علاقهتان در بوفه نبود ترشرويي نكنيد و بپذيريد كه اوضاع هميشه جوري كه شما دوست داريد پيش نميرود.