ثبت ملي و جهاني آيين‌هاي مرتبط با زعفران

۹ بازديد

مقدمات ثبت ملي و جهاني آيين‌هاي مرتبط با زعفران تربت‌حيدريه فراهم شد


مقدمات ثبت ملي و جهاني آيين‌هاي مرتبط با زعفران تربت‌حيدريه فراهم شد

تربت‌حيدريه- ايرنا- دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران گفت: مقدمات ثبت ملي و جهاني آيين‌هاي مرتبط با زعفران تربت‌حيدريه و همچنين پيوستن نام اين شهرستان در شبكه شهرهاي خلاق و يادگيرنده جهاني فراهم شده‌ است.

حجت‌الله ايوبي روز جمعه در بازديد از آثار تاريخي و مزارع زعفران تربت‌حيدريه افزود: با كمك وزارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به سمت ثبت ملي و جهاني آيين‌ها و آداب و رسوم مرتبط با كاشت، داشت، برداشت و فرآوري زعفران اين خطه حركت خواهيم كرد.
وي ادامه داد: زعفران از محوري‌ترين مشخصه‌هاي خاص شهر تربت‌حيدريه و استان خراسان رضوي است كه بخشي از هويت و شناسنامه ايران اسلامي نيز محسوب مي‌شود.
دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران گفت: زعفران علاوه بر ارزش اقتصادي، در پيوند با آداب و رسوم و برنامه‌هاي فرهنگي نيز حايز اهميت است و از اين رو مقرر شد كارشناسان ما در يونسكو به اين شهر سفر كنند و ضمن تشريك مساعي با مسوولان محلي مباني اين ثبت جهاني را مورد بررسي قرار بدهند.

مركز شهرستان ۲۲۵ هزار نفري تربت‌حيدريه در ۱۵۰ كيلومتري جنوب مشهد واقع است.

كميسيون ملي يونسكو در هر كشوري پنج نقش مشخص رابط بين دولت، نهادهاي دولتي و غير دولتي و افراد با يونسكو، ارائه خدمات مشاوره‌اي در زمينه‌هاي كاري يونسكو به دولت، نهادها و سازمان‌هاي ذي‌ربط، نقش اطلاع‌رساني، معرفي اهداف، راهبردها، برنامه‌ها و انتشارات يونسكو در سطح ملي، نقش هماهنگ‌كننده، انجام هماهنگي‌هاي لازم براي اجراي برنامه‌هاي يونسكو در كشور و نقش طراحي، اجرا و ارزيابي برنامه‌هاي يونسكو در آن كشور را بر عهده دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.